Dashboard | +Follow
Jambori Malaysia 12 & Terengganu International Scout Jamboree 2011
Monday, November 28, 2011 • 2:52 PM • 0 comments

\jawab salam kat atas dulu, wajib/

Okay, Jambori Malaysia-12 & Terengganu International  Scout Jamboree. International tu , sayang? That's mean, almost seluruh negara datang. It's fun, right? Indonesia, Jepun, Korea, Nepal and so on. So excited masa nak pegi tu, but ade jugak perasaan takut atas kata-kata my mum kat saya. It's okay lah sayang. Nothing happened.

17th November 2011
Bangun pagi macam nak pergi sekolah, biar lah masa tu pun masih sekolah. Sampai kat sekolah, tunggu Mahirah dalam kereta. With my mum. Act, my mum nak pegi kerja masa tu tapi saya suruh tunggu kejap. Peacee! Mahirah dah sampai, keluar kereta angkat barang-2. Beratnya. Then, cikgu suruh tunggu kat bas. Bergerak ke PPD Kemaman yang baru kat Binjai tu.Then,tukar bas. Naik bas Mak Lagam. Se bas dengan Budak sekolah Neram. Diaorang duduk depan, SMC duduk belakang. Huhu!

Sampai kat Kem tengah hari gitu arh dop ingat jugak. Dari pintu pagar utama nak pegi ke tempat kem tu, jauhh siot. Tak larat eden. Dengan barang yang banyak. Sampai kat campsite, pasang khemah. And, bla bla bla. Pergi jalan-jalan sama geng. Lepastu, ade raptai Majlis Perasmian. Ikut serta tapi yang betul-2 cikgu pilih saje sebab masa tu negara-2 lain tak sampai lagi.

Malam freeeeee!

18th November 2011
Pagi bersiap-2 coz petang tu ade Majlis Perasmian. Agong datang a.k.a Sultan kami. Lepas, perasmian ni, out. Pergi pantai. Lepak-2 dengan kawan baru, Qilah, Nini, Nanak, Alya, Mirah, Azreen, Suhana, Dee dee and both of my friend, Yanie and Mahirah. Seronok sangat. Ber-talking-talking dengan diaorang. Sampai kat kem ni baru rapat. Huhu! Sebelum ni tak sangat.

Malam freee!

19th November 2011
Masa ni, takde aktiviti lagi. So, dalam pukul 10 pagi lebih gitu, kiteorang keluar pergi pantai lagi. Guess what? Kat sini and masa ni lah saya jumpa Ladyan Harifin a.k.a Greyson Chance saya. Arhh! Terus gelepor situ le. Sejibik. Ya Allah ! Memang dari sekolah pun niat nak ade Greyson Chance kat situ. But, just main-main dengan geng masa tu. Tapi, ade sungguh biar arh dop real pun tapi sebijik and sejibik. Aduhh, terus masa tu cari name dia. Mula-2, dengar geng dia panggil dia Adi. So, gitu arh. Masa kat depan kedai, nampak lah nama dia kat uniform comell dia tu yang tertera nama Ladyan Harifin.

Malam tu sebenarnya ade Forum tapi tukar jadi Malam kebudayaan. Semua kena pergi.

20th November 2011
Hari ni, dah start buat aktiviti. Pagi tu, pergi lawatan ke Muzium Negeri. Ikut number bas. I'm so lucky sebab Yanie orang terakhir dapat button tu. So, same dengan saya. Mahirah? Bas lain sebab dia beratur terlalu depan. So, Bye Mahirah! Dalam bas tu hanya 4 orang sahaje perempuan. Masuk-2 je dalam bas, ade dua tempat kosong kat depan. Arh, just ignore sebab takut cikgu yang duduk kat situ. So, saya and Yanie duduk kat belakang sekali yang kedua. Bohh, memang sebek arh. Sebab dikeliling dengan lelaki. It's okay lah.

Bas diiringi dengan polis. Hah! Macam anak raja lah pulak kan. Memang bangga arh. Then, pegi Pasar Payang. Tempat last. Saya dengan Yanie just turun pegi beli makanan and minuman. Lapar weh. Pastu, tak tahu pergi mane sebab masa akak tu bagitau kumpul kat mane, kiteorang tidur. Huhu! So, ade lah akak 2 orang ni se bas dengan kite. Ikut je lah akak tu. Sampai lah kat stesen bas. Rupanya kumpul kat depan pasar dulu. Habis kena marah di abang-2 tu sebab buat diaorang tunggu. Sorry ye :) Balik.

Salin baju coz ade lagi aktiviti. Ouh, lupe! kiteorang rumah Merah :) Sekumpulan dengan Yanie and Mahirah. Cantik sangat susunan atur aktiviti kite. Memang the best arh. Petang tu, kite main Permainan Tradisional. Best jugak. Main bowling, batu seremban, gelek rim, terik upih, deycok. Best ! 

Malam ade ape entah. Lupa.

21th November 2011
Kraf Tangan. Maasa ni hujan bohh, habis buku pasport basah. Hati-hati sungguh. Kite buat mencanting batik, origami, buat bentuk, manik gelang and so on. Masa buat manik gelang, ade lah abang-2 dari Negeri Sembilan join kiteorang. Dia belajar cakap Ganu. Haha! Memang kelakor part dia belajor tu.

Petang hingga malam freee! Boleh buat pape je. Tapi ade konsert .

22th November 2011
Aktiviti air. Wheepieee! Air. Masa nak pegi kat tempat kumpul, saya, Yanie, Mahi tersasar kat aktiviti lasak. Alahai, tersalah jalan. Pastu, nasib baik ade orang beritahu. Ermm! Jauh giler. Pastu, kena tunggu lame pulak. Aktiviti air buat dekat Sungai Seberang Takir. Ye dop? Naik trak askar pegi sane. Dalam trak saya duduk atas riba Mahirah. Disebabkan dah takde tempat, tapi ade jugak yang berdiri.

Kat sane ade Berkayak, merentas sungai, berakit and menyelamat. Menyelamat tu just campak pelapung or tong je dalam sungai terus dapat cop. Merentas sungai best. Ade cikgu tu buat lawak. Hadui, so funny lah cikgu. Masa berkayak, saya partner dengan Yanie. Kayak-kayak! Biasa lah orang baru belajar berkayak. Gini arh jadi. Then, merakit pulak. Bertembung dengan orang indon but not Ladyan lah. Masih budak. Cute lagi. Ade yang chubby. Yang chubby tu hulur tangan nak salam dengan kawan baru ni. Tapi dia tak salam coz bukan muhrim kan. Yang belakang kabor '' Bukan muhrim" Alahai, comeynya. Macam muka cina. And, rakit dah sampai, kite yang naik dulu.

Siap semua aktiviti. Balik ke kem dengan trak askar lagi. But, sebelum tu, kiteorang beli makanan dulu. Malam seperti biasa konsert, babe! Malam ni jugak, saya jumpa dengan Ladyan berjalan dengan kakak lain. Ishh! Kakak tu mesti bangga dapat jalan dengan orang luar negara. 2 kali pulak bertembung. Okay, fine. Tapi, keesokkan harinya Allah turun kan keajaiban. Memang malam tu bad mood je. Sampai kan makan maggi pun tak menikmati. Kesian kau, Maggi !

23th November 2011
Aktiviti lasak. The best ,bro. Kite main permainan dinamik, orienteering, paintball, low rope course and flying fox. Tapi, kite takmain flying fox sebab kena tulis nama and beratur panjang. Plus, masa tu angin kuat sangat. Arhh, nasib baik dah dapat cop. Selamat! 

Masa nak balik ke kem, saya ternampak Ladyan kat kedai pengakap. Arh! Sebenarnya nak minta profile dia tapi saya takut. Erm, guess what? Yanie and Mahirah tolak saya ke kedai tu. Gemuruh dah datang masa tu. Yanie panggil dia then, saya ambik buku and pen dalam tag nama saya. Lame jugak nak buat keluar. Masa yanie kabor suruh tulis tu, dia angkat kening. Wahh! Sabar na. Then, beri pen dulu baru buku. Nasib baik bawak pen masa tu. Lama jugak dia tulis. Yanie kabor masa saya gelepor but bukan gelepor sangat just buat tangan macam tengah panas gitu, dia tengok and senyum. Hey! Not funny okay :) 

Pastu tanya dia ade fesbuk tak? Dia kate ade. Tulis smula. Lama jugak tulisnya. Masa tengah tulis, dia tarik telinga kawan dia. Bisik menda dop tau. And, siap. Thanx yup. Memang lepas dapat tu, senyum tak henti-henti. Yanie tengok saya semacam je sebab dia tak dapat lagi Mr Chic dia. Mahirah ? Lagi arh. Shahir dia. Yes! Akhirnya dapat jugak. Jangan ingat kiteorang ni gatal ke ape ke? Semua orang buat macam tu lah. Kena tulis dalam buku khas punya. So, jangan pikir bukan-2.

Petang tu, parents Yanie datang. Datang hantar baju and food. Sebab baju dia, semua lembap kena air. Saya? Tak kena sebab saya bawak beg beroda. Easy right? Mahirah? Lagi parok. Bejeruk basah. Petang tu jugak, bincang-bincang nak balik hari Khamis. Sebab aktiviti dah habis. So, balik awal lah kite. Then, almost evening tu, ade jamuan perpisahan. Enjoy je lah.

Malam? Memang enjoy giler-giler sebab esokkan nak balik dah. Balik awal lah katekan. But, orang lain tak balik agi. Diaorang balik dengan bas hari Jumaat. Memang kiteorang tak tahan dah. Enjoy ! Enjoy ! Enjoy ! But, malam tu, saya, yanie, mahirah tidur kat surau. Sedapnyaa!

24th November 2011
Pagi tak buat pape. Aktiviti bebas. Pagi tu memang packing habis-habisan dah. Petang acara Majlis Perasmian Penutup lop. Saya and the geng tak pergi sebab baju basah, baju hilang and so on. Biar lah kena marah di cikgu pon. Kena marah ea? Takde lah. Cikgu tanya jep. And , pegi surau. Solat and berehat kat sane. My mum text. Nanti jap. Sembahyang dulu. Siap solat. Saya and Nanak pergi khemah. Terserempak dengan Yanie. Yanie nak balik dah. Salam-salam and say Bye.

Jumpa Mahirah kat campsite. Dia tolong kemaskan barang saya. Even banyak yang hilang seperti sudu, garpu, torchlight. Itu yang saya ingat. Yang saya tak ingat. Entah lah. Ajak dia pergi ambik my family kat kedai. Ajak dia sampai dalam kedai biar pun dia tak nak masuk tapi saya paksa.

Balik ke kem naik kereta. Arh! Sedapnya. Hilang rase lengoh kaki. Haha! Masuk dalam buat dunno jep. Takut pengawal tahan. Mak saya lengoh dah. Jauh kan? Huhu! Sampai kat subkem yerus tulis nama kat urus setia. Ambik beg segala benda. Chaoww! My sys bantu. Bye Mahirah.

Ramai jugak orang yang balik hari Khamis tu. Sumatera Barat Tanah Datar pun balik petang tu jugak. Malam semalam dah nampak dia bawak beg beroda ke bilik istirehat tu. Dia? Of course lah Ladyan. Hehe!. Takde orang lain dah. So, petang tu tak nampak pon dia. Hermm! It's okay. Smile :)

Balikkkkkkk! Arh! Lega sikit. Yeayyyy! My Sweet home. Keluar je dari pagar utama tu, saya terus demam, selsema and batuk. Saya dah kate kan? And semasa saya demam ni, setiap malam saya tidur dengan teddybear saya. Saya pun taktahu lah. Sebelum ni tak pun. Haiyaaa! Apa mau jadi maa?

Okay lah. That my adventure. Very very very fun. Memang bestttt sesangat. Saya boleh belajar dari kem ini. Belajar hidup susah. Bantu kawan. And the most important, dapat kenal kawan baru dari seluruh negara. Huhu! Important lah sangat, kan? Okay, tangan pun dah lengoh menaip jep. That's all. Bye.

Salam.
Miss Jamboree.
Miss awakk sesangat.


xoxo,NanaComel



Disclaimer

Photobucket
Hi, Im Nana. Nice to meet you. Im a Greysonator/Enchancers.

Facebook | Twitter

♥Navigation♥
« Go back to entries
« Meet the Owner
« Exchange Link is open
« Tutorials

Taggie Board




Click and Shout here :)


Back to past



Credits


Template : Aulia Septiya
Edited : Syazana Nana
Helped : Ayem, AskarrPink, Ziera
Header & Cursor : Ziera
Background : Qihah
Font : Google